Søren Birkvad

Dr.philos og førsteamanunsis (ved seksjon for film- og fjernsysnvitenskap) ved Avdeling for samfunnsvitenskap på Høgskolen i Lillehammer.

1. En nasjons fødsel / The Birth of a Nation (David Wark Griffith, USA, 1915; følelsesfortettet drama om Den Amerikanske Borgerkrig med hyldest til Ku Klux Klan).

2. Panserkrysseren Potemkin / Bronenosets Potjomkin (Sergei Eisenstein, USSR, 1925; sovjetrussisk hyldest til revolusjonen med folket som hovedperson).

3. Viljens triumf / Triumph des Willens (Leni Riefenstahl, Tyskland, 1935; den epokegjørende propagandafilm om Adolf Hitler som Tysklands nyvalgte Fører).

4. Sykkeltyvene / Ladi di biciclette (Vittorio De Sica, Italia, 1948; fattigdom og nød i etterkrigstidens Italia i et nytt, realistisk formspråk).

5. Natt og tåke / Nuit et brouillard (Alain Resnais, Frankrike, 1955; dokumentar-poetisk refleksjon over holocaust). (Kortfilm).

6. A Clockwork Orange (Stanley Kubrick, USA/Storbritannia, 1971; dystopisk science fiction-film om vold og maktmisbruk).

7. Tongues Untied (Marlon Riggs, USA, 1989; avantgarde-dokumentar om svarte (homoseksuelle) menn i USA).

8. Roger og jeg / Roger and Me (Michael Moore, USA, 1989; amerikansk klassekamp i komediestil).

9. Dogville (Lars von Trier, Danmark, 2003; amerikansk klassekamp som avantgarde-teater).

10. Funny Games (Michael Haneke; Østerrike/USA, 2007; grenseoverskridende studie i voldens psykologi).

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

MOToffentlighet

KUNSTMØNSTRING 2016 - INITIERT AV KUNSTLØFTET

finansiert av